Vihan kaunis maa

Vihan kaunis maa
Vihan kaunis maa 2013. Kuva Vesa Mellavuo

torstai 16. huhtikuuta 2020

Oppaan esiintyjäntyö 1 - Millaista on oppaan esiintyjäntyö?

Alan blogissani jakaa myös kokemustietoa museo-oppaan esiintyjäntyöstä ja opastuksesta esitysmuotona. Motiivinani on ollut erään kollegan toteamus opastuksen dramaturgian koulutustarpeesta.

Oppaiden työ, rooli ja arvostus vaihtelevat eri museoissa tai muissa kohteissa hyvin paljon. Museopedagogista osaamista alalla on paljon, mutta itse oppaan esiintyjäntyötä ei juuri ole avattu yleiseen laajempaan keskusteluun, ei eri museoissa työskentelevien oppaiden kesken eikä välttämättä edes museoiden sisälläkään. Alalla toimivat ovat usein freelancereita eikä meillä ole aina mahdollisuutta jakaa hiljaista tietoa keskenämme yhteisillä foorumeilla tai mahdollisuutta kouluttautua omien tarpeidemme lähtökohdista. Alalla toimivilla voi olla esiintyjän koulutus, mutta tämä ei usein näy museoiden kommunikaatiossa. 

Esimerkiksi draamaopastukset ovat olleet monien museoiden arkea jo vuosikymmenet. Itse olen kuitenkin kiinnostunut "tavallisen" keskustelevan opastuksen ainutlaatuisesta esittämisestä tai persoonallisesta läsnäolosta sekä opastuksen toteuttamismahdollisuuksien moninaisuudesta ja siitä syntyvien erilaisten merkitysten rikkaudesta.

Tiedostaminen voi myös lisätä tämän työtehtävän ja ammatin arvostusta! Toivon myös että ymmärrys opastamisen laajasta kirjosta ja sen edellytyksistä lisääntyisi.

Blogissani pohdin opastusta koreografiana tai opastamista kehollisena kohtaamisena ja yhteisenä havainnontekona. Koreografin ja museoalan koulutukseni sekä oppaan työ eri paikoissa ovat näkemykseni perusta, mutta käsittelen aihetta kuitenkin yleisellä tasolla. Väitän ettei ole yhtä oikeaa tapaa opastaa!


Lähteet ja kirjallisuus

Opastamisen nykypäivää. Pedafooni-julkaisu 2A, 2009. Julkaisun kokoaminen ja toimitus Kaija Kaitavuori, Marjatta Levanto, Nanne Raivio, Päivi Venäläinen, Johanna Wahlbeck. Helsinki, Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry.

Ei kommentteja: