Vihan kaunis maa

Vihan kaunis maa
Vihan kaunis maa 2013. Kuva Vesa Mellavuo

lauantai 23. heinäkuuta 2022

Muistelmia - tanssin ammattilaisena 2007 -

Teatterikorkeakoulun opintojen jälkeen olin Zodiak - Uuden tanssin keskuksen piirissä muutaman vuoden ajan. Expositio - asettumattamia rakenteita jatkoi opinnäytteeni taiteellisen osan teemojen käsittelyä. Erityisen ilahduttavaa oli päästä mukaan Anu Rajalan koolle kutsumaan projektiin Helsinki liikkeessä. Olin myös mukana Sivuaskel-festivaalin 2009 tilausteoksen työryhmässä. Näin pääsin tutustumaan sosiaalisen koreografian ajatteluun Steve Valkin johdolla. Vielä seurasi itselle läheisten ekologisen kestävyyden teemojen käsittelyä Maata näkyvissä / vetäytymisen estetiikka -nimisessä kokeilussa.

2010-luvun alussa palasin yliopisto-opintojeni pariin tekemään pro gradu -tutkielmaa. Siinä halusin yhdistää omat alani. Tutkielmani nimi on Kylätiellä - kulttuurimaiseman analyysi ja liikkeessä tapahtuva paikkakokemus koreografiana.

Vihan kaunis maa -teoksesta (2013) tuli itselleni erityisen tärkeä kokemus. Sen olen kuvannut seikkaperäisesti toisessa blogissani. Vaellusesityksessä yhdistyi moni kiinnostukseni kohde.

Samana vuonna alkoi yhteistyö koreografi Ismo-Pekka Heikinheimon kanssa. Viime vuosina olen tanssinut hänen Anybody's Architecture -sarjansa teoksissa.

Kaupunkitilaa käsittelevien kurssien ohjaaminen Teatterikorkeakoulun tanssijantaiteen maisteriopiskelijoille on ollut minulle hyvin merkityksellistä. 

Museossa tapahtuva tanssi kiinnostaa minua edelleen. Olen toiminut pitkään museo-oppaana ja näen taiteellisen praktiikan mahdollisuudet museotyön yhtenä sisältönä ja työtapana.

Ei kommentteja: